Nedostatek vápníků a vitamínu D u dětí

28. 11. 2019

Nedostatek vápníků a vitamínu D u dětí

Nedostatečný příjem vápníku v dětském věku a omezování pohybu aktivují rozvoj osteoporózy a nemocí s ní spojených v dospělém věku. Poslední výzkumy bohužel prokazují, že dospělí Češi téměř v polovině případů přijímají vápníku méně, než je doporučováno. Metabolismus vápníku navíc ovlivňuje i vitamin D, jehož denní příjem také většinou není optimální. Jak to řešit?

 

Z více než 50 % zajišťují příjem vápníku mléko a mléčné výrobky. Vápník náš organismus potřebuje k mineralizaci, a tím i vytváření pevnosti kostní tkáně. Nedostatek jeho příjmu v dětském věku vede ke snadnějšímu rozvoji osteoporózy (tím i případně bolestí páteře nebo také snadnějšímu vzniku zlomenin kostí) ve vyšším věku. Četné studie prokázaly, že spotřeba vápníku obsaženého v mléce - zejména před pubertou - má vliv na tvorbu a strukturu kostní hmoty. Vápník se v kostní tkáni ukládá s maximem do 23 let života člověka.

 

V zimních měsících místo slunce více mléka a mléčných výrobků

 

Vitamín D je pro fyziologické funkce člověka naprosto nenahraditelný. Vedle dobře známé úlohy v novotvorbě kostní hmoty zasahuje do obranných reakcí a má řadu dalších metabolických aktivit. „Biosyntéza aktivní formy vitamínu D, 1,25 dihydroxy calcitriolu, z prekurzorů vitamínu D přijatých potravou nebo z cholesterolu, je velmi komplikovaná. Nezastupitelnou úlohu v ní sehrává UV záření, které zajišťuje v osluněné kůži jeden z klíčových metabolických kroků. Přirozená expozice slunci v letním období, třebaže je tlumena použitím "sunscreenů", postačuje k jeho realizaci. V podzimním a zimním období je však intenzita slunečního záření nedostatečná a ke konverzi v kůži nedochází dostatečně účinně. Zvláště v zimním období se tedy musíme spolehnout na zvýšený přísun vitamínu D ve stravě. Velmi vydatným zdrojem je mléčný tuk, který požíváme v podobě másla, smetany a je přítomen také v plnotučném mléce. Lze tedy jednoznačně doporučit, aby v zimním období děti i dospělí měli ve své stravě mléčné produkty zařazeny v dostatečné míře,“ dodává profesor RNDr. Jan Krejsek, CSc, z Fakultní nemocnice v Hradci Králové. 

„Mléko, zvláště čerstvé, plnotučné, je z nutričního pohledu velmi bohaté. Obsahuje všechny základní živiny v optimálních poměrech. Má relativně vysoký energetický obsah. Je dobře stravitelné. Z tohoto všeho dítě profituje v zimním období, kdy jsou kladeny vyšší nároky na jeho metabolismus a energetické zajištění. Je přirozené, že v zimních obdobích nám více chutná strava živočišného původu, energeticky bohatší. Potřebujeme to, abychom se vyrovnali s účinky chladu a dalšími nepříjemnými dopady zimního období,“ doplňuje profesor Krejsek.

Mléčné výrobky v boji proti nemoci z prochladnutí

V zimních měsících je velice důležité, aby denní jídelníček dětí obsahoval alespoň tři porce mléčných výrobků. Každý rodič, který svým dětem připravuje snídaně, by neměl zapomenout na sklenici mléka. Školní svačina by měla být obohacena alespoň o zakysaný mléčný výrobek – ideálně středně tučný jogurt a v průběhu dne by děti měly zkonzumovat kousek sýra.

„Riziko virových infekcí je jasně zvýšeno v zimním období a dostatečný příjem vitamínu D nás může před nepříjemnými důsledky "nemocí z nachlazení" uchránit. Vitamín D je nezbytný pro tzv. homeostatické regulace obranného zánětu. Je zapotřebí, aby intenzita zánětu odpovídala závažnosti podnětu. Musíme zabránit přemrštění obranné reakce. Přesně k tomu slouží dostatečná hladina vitamínu D. Lze uzavřít, že v zimním období je potřeba vitamínu D, zvláště u dětí, ale i seniorů, v porovnání se zbytkem roku zvýšena. V nejlepší formě můžeme vitamín D získat ve zmiňovaných mléčných výrobcích,“ vysvětluje Jan Krejsek.

Novinky - výpis všech
Podporují nás